понеделник, 19 октомври 2009 г.

Открийте собствената си светлина

Публикувам този преводен материал от блога My2Penn'orth със любезното съгласие на Торстен Краска, фотограф от Бон, Германия, за да отговоря на все по-увеличаващия се интерес на фууд-блогърите, желаещи да правят по-добри снимки на своите кулинарни шедьоври.

"Понякога получавам запитвания за това как осветявам снимките си, дали има основна схема за моето осветление, какъв светлинен източник използвам, и така нататък. На този въпрос не е толкова лесно да се отговори, защото освен техническата страна, осветяването е много личен момент от композирането на едно изображение. Специално в кулинарната фотография осветлението е от основна важност, и за всички вас е важно да откриете своята собствена светлина.

За техническата страна на въпроса бих препоръчал да прочетете :
Lou Manna: Digital Food Photography (Лу Манна – Цифрова кулинарна фотография). Освен че покрива в детайл различни аспекти от кулинарната фотография (като например композиция със чудесни примери), книгата също така разглежда темата за осветлението.
Fil Hunter, Steven Biver, Paul Fuqua: Light - Science & Magic (Фил Хънтър, Стивън Бивър, Пол Фукуа – Светлината – наука и магия).
Това въведение във фотографското осветление покрива всички аспекти на осветяването от научна гледна точка до практическото им приложение. Чудесна книга.

Моята персонална светлинна екипировка:
Естествена светлина от прозорците. Използвам я винаги, когато мога, защото харесвам различните варианти, която тя предоставя, макар че скоростта, с която се променя, понякога може много да ме затрудни.
Изкуствена светлина – Лампи с нажежаема жичка (5000К), стойки и други приспособления. Когато няма достатъчно естествена светлина, или пък когато искам да пресъздам твърде специфична светлина, използвам постоянно изкуствено осветление. Лампите, които използвам, не се нагряват, или поне не толкова, че да създадат някакви притеснения във връзка с кулинарната фотография.

Полезни допълнителни принадлежности:
Разполагам с разнообразни по размер парчета от бял стиропор за рефлектори. Белият стиропор има предимството, че повърхността му е грапава, поради което отразената светлина е леко омекотена.
Сребърно и златно фолио за по-силни и твърди запълващи светлини. Често закрепям тези фолиа върху плоскостите от стиропор. Златното фолио ще отрази по-жълта, по-топла запълваща светлина. Аз го използвам доста рядко. Сребърното фолио ще произведе по-силна запълваща светлина от белия стиропор. Можете да огънете фолиото, за да получите запълваща светлина, покриваща различни посоки върху обекта, така че да получите изображение почти без сенки.
Черен картон и хартия. Използвам ги, за да засенчвам определени участъци или за да насочвам светлината. Като изключвате светлината от определени участъци, можете да имитирате светлина от слънчеви лъчи.
Малки огледала. Аз имам няколко такива за ефектно осветяване и за силна запълваща светлина на определени участъци.
Прозрачни хартии. Те могат да ви помогнат да омекотите твърде контрастния източник на светлина. Аз имам такива в различни размери и мога да ги монтирам на малки стойки, просто за да засенча определени области. Това може да бъде много полезно, когато например искате да омекотите твърде силен отблясък.
Прозрачна завеса. Често използвам парчета от прозрачни пердета за да омекотя светлината. Това също така смекчава силните сенки. Особено полезно е, когато използвате естествена дневна светлина.

Светлинна схема.
Няма стандартна рецепта за това. Аз лично предпочитам задното или страничното осветление. Много рядко използвам фронтално осветление. Освен основния светлинен източник, често използвам запълващо осветление от противоположната страна, което ми позволява да контролирам сенките. Ъгълът, под който пада светлината, и силата й, зависят от това, какво искам да постигна с моето изображение. Но като правило, няма базисни правила при фотографирането на храна.

Намерете своята собствена светлина.
Осветлението е основна част от композирането на едно изображение. Опитайте се да визуализирате снимката в ума си. Мислете за светлината преди да натиснете спусъка. Трябва ли да бъде ярка, или мистериозно здрачна? Трябва ли да отразява директна естествена светлина или по-мека интериорна светлина? Трябва ли да създава определен ефект? Не можете да мислите за осветлението, без да вземете предвид самата храна. Как искате да изглежда храната на снимката? Има ли по храната силни контрасти, за които ще трябва да се погрижите (т.е. много светли и много тъмни участъци)? Тъмната на цвят храна „изяжда” светлината, и ако е комбинирана със светла храна, вероятно ще ви се наложи да използвате силна основна светлина и да засенчите светлите зони; или пък да използвате силна запълваща светлина за да осветите тъмните части, и така да постигнете баланс в тези различни участъци.
И именно защото осветлението е основна част от композирането на едно изображение, то е твърде персонален аспект на фотографията. Вие ще трябва да откриете вашият личен начин, което е процес. Техническите основи са описани в горепосочените книги.

Как да се научите да осветявате изображенията си.
Гледайте много кулинарни фотографии, и ги анализирайте. Опитайте се да разберете как са били осветени. Къде е основният светлинен източник? Как изглеждат сенките? Какъв е ъгълът, под който пада светлината – нисък или висок? Дали осветлението е меко, без силни сенки, или пък е по-структурна светлина, създаваща дълбоки сенки? Какво е настроението, което създава светлината? Дали е ярко и слънчево, мистелиозно, тъмно, уютно, топло, студено, стилно, модерно? Как се отразява различната светлина върху различните видове храна?
И ако си харесате определен тип осветление, опитайте се да го пресъздадете. Опитайте се да отгатнете как е било постигнато, и пробвайте да го реализирате в някоя от вашите снимки. В повечето случаи ще завършите с нещо напълно различно, но в този процес ще научите много за светлината.
Опитайте се да „виждате” светлината. Това можете да правите винаги. Опитвайте се да анализирате светлината около вас. Каква е разликата в светлината сутрин или следобед, в слънчев или облачен ден. Правете го там, където обикновено снимате, и ще се научите как да използвате светлината по-ефективно. Разберете дали има част от деня, в който светлината на това място е най-добрата за вас.
И се учете със и от другите. Говорете и обсъждайте кулинарната фотография, композицията и осветлението. Оставете другите да критикуват вашите фотографии. Можете да научите от грешките си много повече, от колкото подозирате. Ако някой не ви каже, че осветлението в снимките ви не е добро, как бихте могли да го разберете? Всеки обича да получава комплименти за снимките си, но стойността на една откровена критика е много по-голяма. Тя ви дава нещо, по което да работите, и да се стремите да подобрявате уменията си. Място за такива дискусии в интернет е "Food Photography Club" където членовете а и не-членуващите могат да дискутират относно кулинарната фотография в детайл. Аз и други като мен създадохме преди време тази група във Фликр, с цел да се учим един от друг, и да водим задълбочени дискусии.

Ако този пост ви е заинтересувал, аз ще публикувам още подобни статии в бъдеще, просто следвайте линка за фотографски уроци в блога ми."

Оригиналната публикация можете да прочетете тук.

3 коментара:

  1. Lois,много благодаря за изключително полезната информация :+)

    ОтговорИзтриване
  2. Следя те :)
    Благодаря ти.

    ОтговорИзтриване
  3. Лоис, невероятно е това, което си направила! Благодаря и аз за изключително ценната информация! Ще я чета и препрочитам много пъти!
    Благодаря!

    ОтговорИзтриване