събота, 17 октомври 2009 г.

Кулинарната фотография: 5 основни правила

В последно време получавам много въпроси, касаещи фотографирането на храна. И както открих, това се случва и с други мои колеги, занимаващи се с кулинарна фотография. Все по-голяма популярност получават кулинарните блогове, и все повече хора имат желание да правят хубави снимки на прекрасните рецепти, които публикуват. Но тъй като в днешният сложен свят не всички имат време и възможности да търсят информация и да се ограмотяват, реших да публикувам на страниците на Salted Lemons няколко основни урока по фотография, част от които са преводни материали, създадени от колеги фотографи по същата причина.

Ще започна с един уводен материал, публикуван от Алесандро Герани, фотограф от Генуа, който блогва прекрасния Food-O-Graphia.


С този пост нека да започнем с основите, т.е. факторите, които са необходими за създаването на една кулинарна снимка, която, въпреки че не е професионална, може да предаде красотата на ястието, което сте подготвили.

1. Използвайте огледално-рефлексна фотокамера
Не се осланяйте на това, което казват различни публикации, ревюта в списанията, продавачите, познати, и така нататък. Дори и най-красивите и скъпи компактни фотоапарати не са подходящи за правене на снимки на храна. Професионалният фотограф може би ще бъде в състояние да създаде нещо прилично, знаейки как да използва фотокамерата в ръчен режим, но вие не сте професионални фотографи, в противен случай нямаше да четете тази публикация. Не хвърляйте парите си на вятъра като си купувате Point&Shoot фотокамери.
Не е нужно да похарчите цяло състояние, за да си купите огледално-рефлексна фотокамера. Ако трябва да правите снимки, които ще пускате в интернет, не се нуждаете от последен модел с 16 мегапиксела и най-новият микропроцесор SuperUltramegaIII.
С всички нови модели, излизащи на пазара на всеки няколко месеца, е много вероятно да намерите много добър DSLR фотоапарат, който само преди няколко години е бил считан за почти професионален, на цена, в която за момента не може да се вмести нов компактен дори от среден клас. Направете обиколка из EBay и потърсете използвани цифрови рефлексни камери, и погледнете цените, на които вървят, за да получите представа, но идете да проверите и в магазините близо до вас.
Помислете, че който и да е цифров SLR е все още добра машина и е рядко предишният собственик да я е "използвал до смърт” поради бързото им излизане от употреба. За вас не е от значение дали фотокамерата ви е свръх модерна, вие се интересувате от резултатите, които можете да постигнете с нея., а не да я показвате на своите приятели или клиенти.

2. Използвайте обектив с фиксирано фокусно разстояние – така наречените primes
Обектив с фиксирано фокусно разстояние означава, че винаги ще имате един и същи зрителен ъгъл към областта на кадъра.
Но как тогава можете да заснемете обект по начин, който да го направи да изглежда по-близо или по- далеч?
Много е просто - използвайте краката си!
Намирате се в кухнята си, и само една крачка по-близо или по-далеч е достатъчно, за да получите кадър, който искате.
Забравете за варио обективите, така наречените „китови” - тези, включени в "пакета" на огледално-рефлексния фотоапарат, който купувате - обикновено са с лошо качество. Добрите обективи струват много, но на вас не ви нужно да купувате толкова скъпи стъкла, за да снимате храна. Вземете си само 50 мм f1.8, който струва около $ 100 употребяван, и разполагате с всичко необходимо, за да започнете. А също и да направите много красиви снимки и по други поводи: варио обективът е изобретен през 7те, а дотогава има стотици фотографи, които са станали признати художници като са използвали само 50 мм обективи.

3. Използвайте камерата в ръчен режим
Когато сте вече с вашия фотоапарат в ръце, не се плашете от всички бутони, които виждате. Просто прочетете инструкцията за употреба, но преди всичко се научете да използвате камерата в ръчен режим. Не оставяйте камерата да мисли вместо вас.
Фотокамерите са програмирани да създават чудесни снимки в стандартни ситуации. Кулинарната фотография не е стандартна ситуация!
Запознайте се с четирите основни принципи на фотографията: скорост, диафрагма, чувствителност на сензора (или филма) и фокус. Има много информация тук в интернет, и не ви е нужно да си купувате скъпи книги, направете търсене на фразата "бленда-скорост" и ще получите в отговор десетки връзки, повечето от които са доста качествени.
Накратко логиката е в следното: колкото по-дълго е времето на облъчване, толкова повече светлина ще проникне върху сензора и следователно снимката ще бъде по-ярка. Колкото повече е затворена блендата, толкова по-малко светлина ще проникне върху сензора, и изображението ще бъде по-тъмно. Колкото повече сензорът (или филмът) е светочувствителен (стойностите се изразяват в ISO: 100-200-400-800, и т.н.) толкова повече светлина ще улавят, за сметка на качеството на изображението.

Имате обект, а именно храната, който има едно голямо предимство: не се движи! Така че, основните неща, които трябва да направите, са следните: Настройте камерата си на най-ниската чувствителност, която позволява (обикновено ISO 100), изберете най- отворената бленда, сложете фокусната точка на мястото в изображението, което искате да бъде ясно изобразено, притворете блендата в зависимост от това колко дълбоко искате да бъде ясно изобразеното пространство, изберете скоростта, която ви позволява да получите снимка с подходяща експозиция. Не се доверявайте сляпо на светломера, експериментирайте и сравнете резултатите. Съвсем скоро ще бъдете в състояние да преценявате правилно експозицията.

Фундаментално важно е да използвате статив. Това е още един разход наистина, но пък ще ви позволи да използвате по-дълги експозиционни времена, без да се размазват снимките ви.
И в заключение – забравете за стоте бутона и мислете само за тези четири неща: скорост, бленда, чувствителност, фокус. Повтаряйте си го като мантра.

4. Използвайте естествена светлина
Понякога виждам снимки из някои блогове или дори от професионални сайтове, за които започвам да се съмнявам, че са правени в някоя катакомба, или в някое тъмно мазе.
Не е необходимо да разполагате с професионална система за осветление, за да направите добри кулинарни снимки. Всичко, от което имате нужда, е само един светъл прозорец..
Забравете да правите снимки през нощта, с електрически крушки, или по-лошо. По-скоро изчакайте да имате малко време през деня, сложете масата си до прозореца, обикновено непосредствено пред него или отстрани, дръпнете тънко бяло перде, ако светлината е много директна, така че тя да стане по-мека и дифузна и вече имате отлично осветление.

5. Лошите снимки провалят хубавата рецепта
Не забравяйте, че сте в интернет, не във вашата кухня. В написаната страница не се чувстват нито мирис, нито вкус. Рецептата може да се прочете, но най-вече се гледат снимките.
Можете ли да прекарате часове в подготовка на някое ястие с любов и страст, и да сложите някоя невъзможна снимка, която показва храната като негодна за ядене? И моля, не ми казвайте, че няма значение, защото в противен случай е толкова просто само да напишете рецепта, като не я разваляте със снимка. Като ентусиаст гастроном мога да ви уверя, че е по-добре, едни от любимите ми готварски книги са без нито една илюстрация.
Но ако вместо това, искате да покажете красотата на вашите ястия, като уловите вниманието на читателя, трябва да знаете, че изображенията, които придружават вашите рецепти, са от огромна важност!
Ястията, които представляват вас и вашата страст, трябва да бъдат вкусни и приятни за гледане. И поради това ще трябва да отделите малко време и малко пари, за да се покажете по най-добрия начин.

Ще бъдат публикувани и други материали по темата, които ще ви помогнат да се научите как да постигнете успех в кулинарната фотография, но от вас зависи да вложите време, страст и постоянство за постигане на тези резултати.

а за всички, които се интересуват от оригиналната статия, ето я на италиански и английски

8 коментара:

  1. Страхотна публикация! Със сигурност ще и отделя още доста време.
    Благодаря! И най- сърдечни поздрави :).

    ОтговорИзтриване
  2. Благодаря,за чудесната публикация!Ще следя с интерес и последващите.Знам,че няма да имам друг фотоапарат,но ще приложа принципа при кулинарията...учи техниката, а не рецептата....другото е фантазия....Благодаря още веднъж

    ОтговорИзтриване
  3. Ох....изпратих предни пост без да искам....
    Надявам се поне малко да проработи, за да правя по-добре снимки.
    Спорна и ведра седмица!

    ОтговорИзтриване
  4. Благодаря за изчерпателната фотография.Отскоро започнах да публикувам и правя снимки и резултатът според мен отчайващ.Това ще ми помогне много.Топъл ден!

    ОтговорИзтриване
  5. Благодаря ти,
    срам ме е да си призная че досега не намирах време... или по точно в забързаното ми ежедневие не съм обърнала внимание на някои неща.... след като прочетох поста ти си поиграх с апарата :-)..., очаквам и другите ти постове....
    някои снимки ми се получават а някои не....не съм доволна от снимките си.....
    Надявам се да дискутираме и с помощта на твоите съвети да напредна....
    Имам едно SONY -A200, нямам обектив 50 мм f1.8, обмислям поне до края на годината да си взема....
    Ми..това е...
    Ще очаквам и другите ти постове....
    Поздрави и успешна седмица, Латинка!

    ОтговорИзтриване
  6. благодаря ви за коментарите, надявм се да ви е полезно.

    ОтговорИзтриване
  7. Занимавам се с професионална фотография отдавна, както и отдавна живея в чужбина. Много се изненадах, че в България не се изучава професионално така наречената food photography and styling. От това, което виждам публикувано в българската медия, снимките са много наивни и посредствени.
    Тази статия е много навременна, ако искаме да сме приети по-сериозно в професионалния свят на фотографията. Много съм съгласна и непрекъснато повтарям на мой познати, че майсторлъкът не идва от големите марки камери, а от знанието как да се манипулира и използва на Manual Mode (не знам как се казва на български). Затова се зарадвах, като прочетох същото в този блог - много на място!!!
    Бих допълнила като приятелски съвет към всички начинаещи или утвърдени кулинарни фотографи да използват повече Depth of Field (DOF), както и експериментиране с wide angle lens от различни гледни точки (point of view). Хубавото на сегашните камери е, че резултатите се виждат веднага и не струва пари да се промиват и отпечатват. Така, че - упражнявайте се и снимайте до премаляване, докато развиете усет за храната и за собствената си камера!

    ОтговорИзтриване
  8. Здравейте, Анонимен.
    Признавам, че вашият коментар ме остави със смесени чувства.
    Тази статия датира от преди повече от две години, и много се надявам да сме мръднали напред за това време... макар че специалност food photography & styling да няма все още.
    Но в българските медии според мен има достатъчно добра и качествена фууд фотография, която е способна да се конкурира със световните образци. Съжалявам само, че не сте оставили коментар за моите снимки, които са основата на този блог.
    Благодаря за интересните и полезни съвети, бих се радвала много да видя вашето творчество, или пък автори, на които се възхищавате.

    ОтговорИзтриване