The Banitza from my childhood ✤ Баницата от моето детство


Когато бях малка, бях много злояда (можете ли да повярвате). Баба ми, която ме отгледа през първите ми шест години, правеше какво ли не за да ми угоди и да ме изкуши. Беше готова на всякакви експерименти, дори ще ви призная, че веднъж ми направи пържени краставици, само и само да не ми скърши хатъра. В същото време ми вареше разни адски отвари, които се предполагаше да ми събудят апетита. 

Помня една от тях - включваше пелин, и така горчеше, че после часове наред не можех да се оттърва от този вкус. В къщи се шегуваме, че пелинената отвара всъщност е проработила, но някъде около двадесет години по-късно, когато открих интерес към храната и се сдобих с апетит, който ме държи до ден днешен.

Та едно от нещата, които баба приготвяше за мен, капризната внучка, беше млечна баница, но не сладка, а със сирене. До днес не мога да проумея причините за съществуването на сладката млечна баница, но това е отделна тема.
Сега искам да ви разкажа за млечната баница от моето детство.


Млечна баница със сирене

За една тава с приличен размер, примерно тавата от фурната

1 пакет готови фини кори
100 г зехтин (или масло, разтопено или смес от двете)
100-130 г бяло саламурено сирене
3 яйца
400 г кисело мляко
250 мл прясно мляко
щипка сол






Загрейте фурната до 200С. Покрийте тавата с хартия за печене. 

Разделете корите на две, половината разстелете в тавата, като ги набръчкате произволно. Няма значение дали се късат, или не - това е красотата на тази баница. Отгоре натрошете сиренето и полейте с половината мазнина. Покрийте по същия начин с останалите кори и полейте с остатъка от мазнината. Напръскайте с ръка баницата с малко вода и я сложете в загрятата фурна докато леко се зачерви.

През това време разбийте яйцата с киселото и прясното мляко, добавете малко сол. Извадете баницата от фурната и я залейте с приготвената смес. Върнете във фурната, след 5 мин намалете температурата на 180С и печете, докато баницата се зачерви - около 20-30 мин. 

Оставете леко да изстине и поднесете - вие си знаете как, ще ми благодарите после. 
А сега отивам да извадя моята баница от фурната, защото мисля, че вече е готова!




When I was a little girl, I was a very picky eater, a truly fastidious child. My granny, who was taking care of me until I became 6, was ready to cook whatever I wanted just to make me eat. She even made fried cucumbers for me once, just not to break my desire. At the same time she was steeping some really nasty tasting herbal infusions in attempt to provoke my appetite. 

I remember one of them which included wormwood - it was so bitter, that many hours after having it I kept feeling its taste in my mouth. In our family we have an inside joke saying that my granny's infusions had worked at the end, but just 20 years after. I really have a big interest in food now, and good appetite :)))

So one of the things my granny cooked for me was milk baniza - this is a traditional Bulgarian treat, made from filo pastry, but this particular variety is sweet. I did not like sweet banitza at all, I can't understand why one will have to prepare such a thing. So granny invented for me a savoury variety of the milk banitza, and I want to show it to you today. 



Milk banitza with cheese

For one big baking tray, like the one from the oven

1 pack filo pastry
100 g olive oil (or melted butter, or combination of both)
100 g white Bulgarian cheese ( you can use feta cheese - it's the same)
3 eggs
400 g Bulgarian yogurt (you can substitute it with Greek natural yogurt)
250 ml milk
pinch of salt

Preheat oven to 200C. Line a baking tray with parchment paper. 

Divide the filo pastry in two.  Line the baking tray with the first half, folding it as you go as if you fold a fan. Crumble on top the cheese and drizzle with half of the oil (or melted butter). Lay on top the same way the rest of the filo pastry and drizzle with the rest of the oil. Sprinkle some water on top with your hand and put in the oven. Bake for 10 min, until golden crispy edges appear. 

Meanwhile whisk the eggs in a bowl, add the yogurt and milk and mix well. Season with salt. Take out the banitza from the oven and pour the egg-milky mixture all over it. Bake for couple of min then reduce the heat to 180C and bake until all golden brown and fluffy - approx. 20-30 min. 

Leave it to cool slightly and serve. If you want to keep it straightly traditional, you can serve with Ayran, a drink made from salted yogurt diluted with water. 

Now I'm going to take my banitza out of the oven, because I think it's ready!


Коментари

  1. Така ме изкуши! Със сигурност пакетът с кори в хладилника ми ще се превърне в тази набръчкана, апетитна прелест. Усмивки.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. :) радвам се, дано ти хареса толкова, колкото харесва на мен :)

      Изтриване
  2. Изглежда страхотно и вече е bookmark-ната за някоя мързелива съботна или неделна сутрин :-)

    ОтговорИзтриване
  3. Много апетитно Луис! И аз имам кори в хладилника...:))))

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. хехех, как пък така всички имате кори в хладилника? У нас не се задържат много, веднага стават на баници :)))

      Изтриване
  4. Люси, страхотна баничка си ни представила! Обожавам всички аромати от детството...
    Прекрасен ден! :)

    ОтговорИзтриване
  5. Направо ще гризна монитора -- прекрасни и тооолкова апетитни снимки! :)

    ОтговорИзтриване
  6. Да... моята свекърва правеше такава баница и я наричаше "рошава млечна баница". :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. хммм, значи излиза, че баба не е била някаква абсолютна новаторка :)))

      Изтриване
  7. Май всички сме били злояди като малки :)
    И сега компенсираме!
    У нас кори няма, но баница се прави често!
    Ще опитам с удоволствие вкусът на детството ти!
    Усмихната седмица!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. абе аз направо не мога да го разбера този феномен! И дъщеря ми беше ужасно злояда, толкова нерви изхабих да я накарам да яде, а сега - може да изяде целия свят :)

      Изтриване
  8. Баницата изглежда страхотно, със сигурност ще е много вкусна. Благодаря за рецептата Люси :)))

    ОтговорИзтриване
  9. Ммм, страхотна!
    Аз нямам кори в момента, иначе като нищо щях да изпека една по нощите...страхотни снимки, искрящи от светлина!
    Хубава вечер!

    ОтговорИзтриване
  10. тези дни за пореден път преглеждах безуспешно шаблони и шрифтове в Блогър, но при теб добре са се получили нещата. Много хубаво лого! ... все пак ще помня солените лимони.
    И въобще не мога да си представя как някой може да устои на баница - колкото по-набръчкана, толкова по-апетитна:)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Честно казано и на мен ми липсват лимоните, даже още се стряскам, като отовря и го видя това бялото, хахахахх. Но много ми беше омръзнало и така, лека полека малко промени да направя си рекох :)

      Изтриване
  11. О, страхотни снимки...баницата, прозореца и тя отдъхва там след печенето! Чудесна публикация и внушение!
    Харесват ми приборите, които си сложила горе, графика, винтидж, стр ахотни са, не че лимоните не бяха, ....До такава степен беше въздействаща снимката, че видех ли лимон се сещах за твоя блог. Радвам се, че започна по-често за публикуваш!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря ти, Бети, опитвам се, дано не ме изостави музата пак :)

      Изтриване
  12. Този коментар бе премахнат от автора.

    ОтговорИзтриване

Публикуване на коментар

Популярни публикации