Chocolate salami ● Salame di cioccolato ● Шоколадов салам


Оказва се, че повечето ми познати имат едно и също слабо място. И то е шоколадовият салам :) 

Днес, като пуснах снимка тийзър в сторитата на Инстаграм, имаше такава лавина от коментари и сърца, че чак не ми се вярваше. Явно мнозина свързват детството си със спомени за шоколадов салам. А какво е храната, ако не отключва емоции и спомени


Моята история с шоколадовия салам е друга. Нямам спомен в детството ми у нас да се е приготвяло такова нещо, не знам поради каква причина. Приготвяха се повече разни кексове, домашни торти, помня една торта с кайсии и разбити белтъци отгоре. А най-празничното беше шахтортата на баба ми, която се правеше два дни и беше наистина мнооого добра. Някой ден ще взема да я направя и нея. 

Но с шоколадовия салам срещата ми беше по-късно. Преди сякаш хиляда години, в самото начало на фотографското ми пътуване и когато в рекламата още имаше много пари, имах една приятелка, тогава работеше в рекламна агенция, която обслужваше КокаКола. Правеха някаква игра с читатели, нещо като "да се храним заедно" или подобно. И много спешно им трябваше снимка на едновремешен сладък салам :) Спомням си, че бях на морето, когато ми се обадиха, и май това беше първата ми такава сделка, и то доста добра финансово. Това беше и първата ми работа за КокаКола. И първата ми печатна публикация 🙈 
Жалко, че в момента не мога да открия тези снимки, щеше да е яко да ги сложа тук 😂 


Разрових рецепти, проучих, и се спрях на един италиански вариант. 
Спомням си дори, че мобилният ми интернет беше супер малко и суперскъп, и трябваше да отида до близката бензиностанция, за да ги изпратя тия грамадни файлове през техния безплатен wifi 🤣Мноооого салам направих тогава, и много вкусен беше! Всички съседи получиха! 
И честно, мисля че от тогава не съм правила шоколадов салам. 

Обаче преди време имахме един разговор с Таня от "Вкусното ми хоби..." за шоколадовия салам, тя точно беше пуснала рецепта, аз споделих, че моята е различна и обещах да я покажа. И ето го тук. А като започнах да го приготвям, и докато го снимах, ми изплуваха тези стари истории, чувствайте се свободни да прескочите цялата тази част. 

Ето сега идва и рецептата: 


Тук ми се иска да кажа нещо важно. 
За всяка рецепта, която е проста, с малко съставки, за да получим добър краен резултат най-важно е какви продукти ще използваме. Вземете хубав черен шоколад, с хубав вкус. Качествено масло - не слагайте някое миризливо мандраджийско :) Хубаво тъмно какао, пресни яйца от свободни кокошки (защото са сурови), хубав коняк. 
Ако ви притесняват суровите яйца, можете да направите един забайон с тях, но ако имате достъп до пресни - рискувайте поне този път :) 

Шоколадов салам
От това количество се получава един доста голям "салам" или два по-малки, с по-човешки размери. Вие преценете как да оформите. 

175 г бисквити, най-обикновени 
200 г хубав черен шоколад
150 г масло, на стайна температура 
100 г пудра захар 
2 яйца, на стайна температура 
2 с.л. хубав ароматен алкохол - коняк, ром, уиски 
1 ч.л. ванилов ектстакт 
1 ч.л. портокалов екстракт 
30 г хубаво тъмно какао
40 г шамфъстък, много едро нарязан 
1 голяма шепа солети "прецели", начупени (по желание, но придават много интресен нюанс)
пудра захар или какао за поръсване 


Начупете бисквитите в голяма купа, и най-добре го направете ръчно, за да останат цели парченца и да получите ефекта на "салама". Оставете ги настрана. 

Нарежете шоколада на ситно, сложете в малка купа/касерола и разтопете - в микровълновата, на водна баня, или ако сте достатъчно умели - директно върху много слаб котлон. Оставете да изстине леко. 

През това време разбийте с миксер маслото и захарта, докато получите пухкав крем. Прибавете яйцата едно по едно, като разбивате до пълното им усвояване от сместа. 

Прибавете постепенно шоколада, алкохола, ароматните екстракти, объркайте с шпатула. Прибавете какаото и объркайте. 

Изсипете цялата тази смес върху начупените бисквити, добавете шамфъстъка и солетите прецели, объркайте добре, така че всичко да се покрие с шоколадовата смес. Ако сместа е твърде мокра, преди да започнете да оформяте салама, оставете купата за 5-10 мин в хладилник (но не повече!).

Пригответе голям лист хартия за печене, изсипете цялата смес в средата, като оформите продълговато руло. С помощта на хартията оформете "салам". Ако е още доста меко, завийте го с хартията и приберете за още 5 мин в хладилник, след което извадете и довършете оформянето върху плота. Приберете в хладилник за окончателно стягане - поне за 4-5 часа, а най-добре за една нощ. 

На следващия ден отстранете хартията, поръсете с пудра захар или какао и завийте в чист лист хартия. Ако си падате по допълнителните ефекти, можете да добавите оплетка от памучен конец, с което съвсем ще докарате визията на "салам". 

Сервирайте на малки порции, с кафе, а защо не и с някоя тъмна шоколадова бира? 





Коментари

Популярни публикации